След 15-ти декември презграничните плащания ще бъдат по-евтини по силата на Регламент 924/2009 г. Новината за гражданите, които често използват тези услуги е добра, но тя води след себе си и друга промяна. Очаквано, намалените приходи от презгранични плащания ще бъдат компенсирани от банките по друг начин и само за декември вече 6 от тях ясно заявиха как. Те ще увеличат таксите си за основни операции. Това ще бъде поредно покачване на банковите такси, които в последните 3-4 години за някои услуги нараснаха тройно или четворно. Как да бъдат намалени тези разходи при обичайното ползване на основни операции вече придобива все по-голямо значение. Удачно решение е интернет банкиране, пише сайтът "Моите пари".
Интернет банкиране
Накратко това е банкова услуга, която позволява да бъдат извършвани достатъчно широк спектър от операции, за които иначе би се наложило посещение на банков клон. Интернет банкирането все още прокарва път сред потребителите на банкови услуги. Дигитализацията на банковия сектор все повече прави ползването му необходимо, а ползването на традиционното офлайн банкиране и разходите свързани с него, допълнително способстват за ускоряване на процеса.
Защо интернет банкиране?
Защото е по-лесно, по-удобно и по-евтино. Чрез него може*:
1) Да се заплащат битови и комунални сметки. Спестява време като отменя необходимостта от лично посещение на каса, където да бъдат платени съответните сметки. Още по-малко усилия би коствало, ако бъде активирана услугата „Директен дебит“ към ползваната разплащателна сметка. Така интернет банкирането ще бъде необходимо само за проверка дали сметката е платена.
2) Да се проследява наличността по разплащателна сметка и движението по нея. За целта е необходимо само пасивно банкиране. Интернет банкирането позволява чрез неговите ресурси всеки да проследи движението по сметката си като получи детайлна информация от къде е получен превод, сумата и кога. Аналогично при теглене на суми може да бъде получена информация за датата на събитието и локацията на съответния банкомат. Ако бъде нареден превод – съответно кой е получателят.
3) Да се проследява състоянието по кредит, ако има такъв. Интернет банкирането позволява във всеки един момент да се провери статусът на кредита – колко месечни вноски са платени, колко остават, какъв е размерът на вноската в момента. Също така е достъпна информация за размера на лихвата, евентуални просрочия и т.н. За тези цели също е необходимо само пасивно банкиране.
4) Да се извършват основни операции, при значително по-ниска цена. За да бъде възможно да се извършват преводи е необходимо да бъде активирано активно банкиране. Банкирането онлайн е поне 2 пъти по-евтино в сравнение с таксите за същите операции, но извършени в клон на банката.
5) Да се заявяват допълнителни продукти. Една от функционалностите на интернет банкирането е да бъде заявено издаването на дебитна или кредитна карта, или откриване на депозит.
6) Да промените дневните си лимити за теглене от банкомат и/или за плащане при търговец
Да се проследяват трансакциите като се използва възможността за СМС известяване при постъпление или теглене на суми от разплащателната сметка.
*Услугите и функционалностите на интернет банкирането се различават при различните банки
Сигурно ли е?
Да, доколкото позволяват съвременните технологии. Интернет банкирането, независимо дали е активно или пасивно бива осигурено чрез:
-Потребителско име и парола за достъп
-Криптиране на данните
-Електронно подписване на операциите чрез познатите технологии – цифров сертификат, КЕП (Квалифициран Електронен Подпис), токен
През месец септември тази година във връзка с изисквания на PSDII директива, банките въведоха т.нар.“двуфакторна идентификация“, чрез която се цели гарантиране удостоверяване на самоличността. С тези мерки сигурността на тази услуга беше значително повишена.
Напиши коментар